Tulostusversio

4/2015

Etäpalvelut: Pankissa verkkoneuvottelut ovat arkea

Teksti: Kirsi Castrén

Etäpalvelujen käyttö ei rajoitu julkishallintoon. Esimerkiksi useille pankeille etäneuvottelut ovat arkipäivää.

Danske Bank on järjestänyt verkkoneuvotteluja Suomessa lähes kolmen vuoden ajan. Takana on jo yli 50 000 neuvottelua.

Verkkoneuvottelussa asiakas ja asiakaspalvelija jakavat ruudun ja keskustelevat puhelimen välityksellä.

”Tietoturva on vahva, sillä tapaaminen tapahtuu teknisesti verkkopankin sisällä, jonne pääsee vain pankkitunnuksin”, sanoo johtaja Ari Häll.

Kuvayhteyttä ei verkkotapaamiseen ole järjestetty, sillä siitä saatiin alustavissa testauksissa kielteistä palautetta niin työntekijöiltä kuin asiakkailtakin.

”Totesimme, että elävä kuva tekisi tilanteen hyvin haasteelliseksi kummallekin osapuolelle”, Häll kertoo.

”Asiakkaat kokevat helposti, että tilanteeseen pitäisi erityisesti laittautua. Työntekijän näkökulmasta tulisi huolehdittavaksi, että kuvassa ei ole liikettä tai muita häiritseviä tekijöitä.”

Asiakkaat ovat Hällin mukaan kokeneet verkkoneuvottelun hyväksi tavaksi hoitaa pankkiasioita. Tietoturvan suhteen hän ei näe ongelmia:

”Rikolliset toimenpiteet pankkien verkkopalveluja kohtaan ovat nykyisin pääasiassa yrityksiä harhauttaa asiakkaita esimerkiksi luovuttamaan pankkitunnuksensa.”

”Sitä yritetään paljon, mutta harvoin onnistutaan. Verkkopankkiin, jossa neuvottelut tapahtuvat, ei sen sijaan tietojeni mukaan ole vielä koskaan onnistuttu murtautumaan.”

 

Lue myös

Etäpalvelut: Kuva tuo viranomaisen kotiin »
Etäpalvelut: Tietoturva pankkiautomaatin tasolle »
Etäpalvelut: Kiimingissä asioidaan etänä jo viidettä vuotta »
Anna palautetta

Kommentit (0 kpl)

Ei kommentteja.

 

Kommentoi








Kyllä


* = Pakollinen tieto
 

 

tietosuoja_logo_2013.gif

 

 

 

Vastaava toimittaja
Hanna Tamminen


 


 

 

 

 

Julkaisijat
Tietosuojalautakunta
Tietosuojavaltuutetun toimisto
Viestintävirasto
Patentti- ja rekisterihallitus



 

 

 

 

 

 

 

Rekisteriselosteet »

Tietoa evästeistä »

 

 

 

Tietosuoja-verkkojulkaisua julkaistaan Tietosuoja-lehden yhteydessä. Yhdessä lehti ja verkkojulkaisu tutustuttavat tietosuojan normeihin ja käytäntöön, tietoturvaan ja viestinnän luottamuksellisuuteen. Tarkoituksena on ohjata hyvään rekisterinpitoon sekä tietoturvallisuuden ja viestinnän luottamuksellisuuden varmistamiseen.