Tulostusversio

4/2015

Etäpalvelut: Tietoturva pankkiautomaatin tasolle

Teksti: Kirsi Castrén

Viestintävirasto seuraa etäkäytön teknistä tietoturvaa ja auttaa tarvittaessa neuvoin ja ohjein.

"Etäpalvelun tietoturva on moniportainen ja alkaa palvelinten suojaamisesta", sanoo tietoturva-asiantuntija Perttu Halonen.

Jos esimerkiksi kunnan virastotaloon on tulossa etäkäyttöpääte, on palveluista vastaavan viranomaisen ja tilojen omistajan sovittava tietoturvan ylläpidosta.

”Viime kädessä on sopimusasia, sisältyykö tilojen käyttöön ainoastaan päätteen majoittaminen vai muutakin”, Halonen sanoo.

Asiointipisteen henkilökunta saattaa tarvita koulutusta, jos heidän vastuulleen lankeaa etäpalvelukoneiden tietoturvasta huolehtimista tai asiakkaiden opastamista niiden käyttöön.

"Henkilökunnan voi olla vaikeaa valvoa esimerkiksi sitä, ettei tietokoneeseen asenneta asiattomia laitteita ja niiden kautta vakoiluohjelmia.”

Etäkäyttölaitteiden tietoturvan parantamiseksi olisi tehtävissä enemmänkin, Halonen huomauttaa:

"Laitteiden tekninen suojaaminen voidaan viedä periaatteessa yhtä pitkälle kuin pankkiautomaateissa, jotka ovat kauan toimineet pankkiasioinnin etäkäyttöpisteinä.”

Viime kädessä kyse on kustannuksista eli siitä, paljonko palveluntuottaja haluaa maksaa tietoturvaa parantavista lisäkuorista.

 

Lue myös

Etäpalvelut: Kuva tuo viranomaisen kotiin »
Etäpalvelut: Kiimingissä asioidaan etänä jo viidettä vuotta »
Etäpalvelut: Pankissa verkkoneuvottelut ovat arkea »
Anna palautetta

Kommentit (0 kpl)

Ei kommentteja.

 

Kommentoi








Kyllä


* = Pakollinen tieto
 

 

tietosuoja_logo_2013.gif

 

 

 

Vastaava toimittaja
Hanna Tamminen


 


 

 

 

 

Julkaisijat
Tietosuojalautakunta
Tietosuojavaltuutetun toimisto
Viestintävirasto
Patentti- ja rekisterihallitus



 

 

 

 

 

 

 

Rekisteriselosteet »

Tietoa evästeistä »

 

 

 

Tietosuoja-verkkojulkaisua julkaistaan Tietosuoja-lehden yhteydessä. Yhdessä lehti ja verkkojulkaisu tutustuttavat tietosuojan normeihin ja käytäntöön, tietoturvaan ja viestinnän luottamuksellisuuteen. Tarkoituksena on ohjata hyvään rekisterinpitoon sekä tietoturvallisuuden ja viestinnän luottamuksellisuuden varmistamiseen.