Tulostusversio

4/2015

Etäpalvelut: Kuva tuo viranomaisen kotiin

Teksti: Kirsi Castrén

Etäpalvelu on tulevaisuuden sana viranomaisasioinnissa. Tietoturvassa on kuitenkin vielä työsarkaa.

Kuvayhteydellä toimiva etäpalvelu tuo jatkossa palveluja alueille, joilla niitä ei muuten ole mahdollista järjestää. Julkishallinnon asiointipisteissä etäpalvelua käytetään videoneuvottelulaitteilla. Yhteyden saa kuitenkin omallakin tietokoneella vaikka kotisohvalta käsin, jos koneessa vain on mikrofoni ja webkamera. Lisälaitteita ei tällöin tarvita, vaan sovelluksen asentaminen riittää.

Valtiovarainministeriön hankkeessa etäpalveluja kokeiltiin viidellä paikkakunnalla syksystä 2014 kevääseen 2015 asti. Kokeiluun osallistuivat Kela, TE-toimisto, Länsi-Suomen maistraatti sekä useat kunnat, yritykset ja yhdistykset. Palveluja kokeiltiin sekä asiointipisteissä että kotikäytössä.

Viranomaisten asiointipalveluja saa etäpalveluna jatkossakin yhteispalvelu- ja asiointipisteissä eri puolilta Suomea. Niitä suunnitellaan laajennettaviksi useille paikkakunnille lähivuosina.

"Jo muutaman vuoden päästä ollaan teknisten valmiuksien kannalta tilanteessa, jossa viranomaispalvelujen etäkäyttöä voidaan miettiä laajemmassa mittakaavassa”, hankepäällikkö Eelis Laine arvioi.

Tuottaja vastaa palvelun turvasta

Osana etäpalveluhanketta järjestetyssä kyselyssä moni kansalainen ilmaisi olevansa huolissaan etäpalvelujen tietoturvasta. Asiakaspalautteissa tietoturvakysymykset eivät kuitenkaan hankepäällikkö Laineen mukaan nousseet enää merkittävästi esille. 

Palvelua järjestävä viranomainen on vastuussa etäyhteyden tietoturvasta. Hankkeeseen kuuluneissa auditoinneissa ilmeni, että osassa palveluntuottajien tietojärjestelmiä oli korjausta vaativia tietoturvapoikkeamia.

"Oppina tästä on, että on tärkeää tehdä auditoinnit ja miettiä etukäteen etäpalvelussa käsiteltävien asioiden suojaustaso", Laine sanoo.

Kotikoneiden tietoturva – esimerkiksi käyttöjärjestelmän ja virustorjuntaohjelmistojen asentaminen ja päivittäminen – jää tulevaisuudessakin käyttäjän vastuulle. Etäpalveluihin rakennettava salakirjoitettu yhteys kuitenkin takaa luottamuksellisen asioinnin jopa tilanteessa, jossa kotikäyttäjän langaton verkko on täysin suojaamaton. Käyttäjälle salaus näkyy selaimen osoiterivillä suljetun lukon kuvana ja tekstinä ”https://”.

Tallenteiden kanssa tarkkana

Kansalaisen ja viranomaisen välisestä kuvayhteydestä muodostuva tiedosto on periaatteessa tallennettavissa, jaettavissa ja muokattavissa kuten mikä tahansa tiedosto. Mahdollisuus tuo etäpalveluihin uudenlaisen tietosuojanäkökulman, sillä vaikka esimerkiksi puhelinkeskustelujakin on jo kauan ollut mahdollista äänittää, on kuvatallenne ääntä rikkaampi ja sisältää enemmän osapuolten henkilötiedoiksi katsottavaa aineistoa.

Hankepäällikkö Eelis Laineen mukaan julkishallinnon etäpalveluyhteydenottoja ei suunnitella tallennettaviksi ainakaan toistaiseksi.

"Kuvayhteyden tallentaminen viranomaisen puolelta vaatisi asian juridisen puolen selvittämistä", hän sanoo.

Kotikäyttäjällä on kuitenkin jo nyt mahdollisuus halutessaan tallentaa erillisillä ohjelmistoilla tapahtuma omalle laitteelleen tai vaikka muistitikulle. Tietosuoja-asioita ei kuitenkaan sovi unohtaa:

"Laintulkinta kuvatiedostojen tallentamisessa on nähdäkseni periaatteellisesti sama kuin puhelinkeskusteluissakin: Omaan käyttöön saa keskustelunsa äänittää, mutta sitä ei saa levittää ulkopuolisille ilman toisen osapuolen lupaa", Laine sanoo.

-----

[AIHEESTA ENEMMÄN]

Etäpalvelun tietoturvaohje >>

Lue myös

Etäpalvelut: Tietoturva pankkiautomaatin tasolle »
Etäpalvelut: Kiimingissä asioidaan etänä jo viidettä vuotta »
Etäpalvelut: Pankissa verkkoneuvottelut ovat arkea »
Anna palautetta

Kommentit (0 kpl)

Ei kommentteja.

 

Kommentoi








Kyllä


* = Pakollinen tieto
 

 

tietosuoja_logo_2013.gif

 

 

 

Vastaava toimittaja
Hanna Tamminen


 


 

 

 

 

Julkaisijat
Tietosuojalautakunta
Tietosuojavaltuutetun toimisto
Viestintävirasto
Patentti- ja rekisterihallitus



 

 

 

 

 

 

 

Rekisteriselosteet »

Tietoa evästeistä »

 

 

 

Tietosuoja-verkkojulkaisua julkaistaan Tietosuoja-lehden yhteydessä. Yhdessä lehti ja verkkojulkaisu tutustuttavat tietosuojan normeihin ja käytäntöön, tietoturvaan ja viestinnän luottamuksellisuuteen. Tarkoituksena on ohjata hyvään rekisterinpitoon sekä tietoturvallisuuden ja viestinnän luottamuksellisuuden varmistamiseen.